Bedienpanelen bij een lift variëren zo sterk
in het ontwerp dat vaak onduidelijk is wat precies de bedoeling is. Mensen
met een visuele beperking kunnen er al helemaal geen wijs meer uit.
Het eerste voorbeeld is van een lift in een
openbaar gebouw in Nederland. Het is hier de bedoeling om de knop met tekst te
gebruiken om de lift op te roepen. De knoppen met de pijlen zijn echter meer
voor de hand liggend want intuïtief. Bovendien is in een openbare omgeving een
bediening met Nederlandstalige tekst weinig voor de hand liggend, als te verwachten is dat ook niet-Nederlandstaligen er gebruik van zullen maken. De pijlknop geeft geen terugkoppeling. De tekstknop geeft na bediening gelukkig een lichtje eromheen, ten teken dat de bedienopdracht is ontvangen en wordt verwerkt, dat dan weer wel. De lift probeert mij eigenlijk te vertellen dat ik het verkeerd heb aangepakt. Ik vind het een flauw begin van mijn werkdag.
En eenmaal in de lift, overvalt mij soms enige paniek bij onoverzichtelijke bedienpanelen. De
liftdeuren - heel klantvriendelijk - sluiten snel en de lift gaat al onderweg naar
'je-weet-niet-waar', terwijl ik nog verwoede pogingen doe om mijn bestemming te
kiezen op het liftpaneel. Ik verwacht een weergave waarbij de lagere verdiepingen bij elkaar staan en de hogere. In dit voorbeeld bevindt de 1e etage zich in het midden van het paneel, op gelijke hoogte met de 13e etage.
Ook dit voorbeeld is afkomstig uit een openbaar
gebouw, een groot ziekenhuis. Hopelijk bevindt zich een overzichtelijkere
legenda waar welke afdeling is, zowel aan de buitenzijde als aan de binnenzijde
van de lift.
Wanneer sprake is van een hoofdzakelijk vaste groep gebruikers, kan de gebruiker zich aan het complexe ontwerp aanpassen. Hij leert gaandeweg om te gaan met de situatie. Na een
tijdje kan hij met de meest ingewikkelde bedienpanelen blind omgaan. Dat gaat
goed totdat hij een keer is afgeleid of tegelijkertijd een andere handeling
uitvoert. De kans op vergissingen is dan weer groot.
In openbare ruimtes echter moet het ontwerp gericht zijn op de incidentele gebruikers en dus niet op de kleine groep vaste
gebruikers die bekend zijn in deze situatie. Incidentele gebruikers willen gewoon gemakkelijk heen en weer in de onbekende lift
om de, voor hen soms toch al spannende, want niet dagelijkse, reis te vervolgen.
Zij hebben geen tijd om te leren omgaan met een complex ontwerp, omdat zij het
te weinig gebruiken. Het bedienpaneel van een lift verdient daarom meer aandacht in de ontwerpfase. Er bestaan normen voor
personenliften en een overzichtelijk assortiment met richtlijnen voor de bijbehorende
bediening. De ontwerper hoeft hier niet
het heen en weer van te krijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten