Sinds kort heb ik een nieuwe hybride auto, een Toyota Auris,
uiteraard een automaat. Wat mij hierbij opviel is dat de auto een
niet-ergonomisch pookje heeft. Neem het volgende voorbeeld bij het wegrijden
uit een parkeervak: Als ik vooruit
moet wegrijden, moet ik het pookje naar
achteren trekken, naar de D van
Drive. Als ik achteruit moet
wegrijden, moet ik het pookje naar voren duwen, naar de R van Reverse. Ik
heb mij al enkele keren vergist, zonder erge gevolgen, maar je schrikt wel. Een
belangrijk uitgangspunt binnen de ergonomie bij het ontwerpen van
bedieningsmiddelen is dat de bewegingsrichting van het bedieningsmiddel moet
overeenstemmen met het effect van de bediening. Intuïtief zal je, als je iets
naar voren wilt laten bewegen en daarvoor een hendel moet bedienen, deze naar
voren bewegen. Dus is het aan te bevelen om de hendel zó uit te voeren, daarmee
voorkom je vergissingen. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat er geen stuur
in de auto zit die je linksom moet verdraaien om rechts af te slaan.. Het is
natuurlijk mogelijk dat hier een technische reden voor is. Navraag bij de lokale
Toyota dealer leert dat bij praktisch alle elektrische hybride auto’s de R
boven staat en de D onderaan de pook, en deze pook geen mechanische functie
meer heeft (het trekken aan kabels bijvoorbeeld). De pook heeft dus nu alleen
nog maar de functie van het genereren van een elektrisch signaal. Technisch
moet het toch mogelijk zijn hierbij aan te sluiten bij de natuurlijke neigingen
van de mens, misschien is het zelfs erg gemakkelijk, om de R en de D om te
draaien? Of is er wellicht een andere reden voor? Wij horen het graag! Voor
meer info over het ontwerp van displays en controlepanelen kan men kijken bij
ISO 9335.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten