In ons dorp is een nieuwe Albert Heijn gebouwd. Er is een
ruime parkeerplaats en ook een lange rij fietsenrekken waar je je fiets kwijt
kunt. Ondanks deze faciliteiten kun je op drukkere momenten gemopper horen.
Mensen met karretjes of fietsen lopen heen en weer op de stoep tussen de
parkeerplaatsen en de fietsenrekken. De stoep is exact 2 karretjes breed maar
dat is niet genoeg:
-
fietsen staan niet strak in het hek of zijn
langer/breder dan normaal (denk aan de fietskrat!)
-
auto’s parkeren strak tegen de ‘biggetjes’ (drempels) met de neus over de stoep.
-
er is altijd wel iemand met een karretje of
fiets aan het steken om in of uit te laden.
-
voor de winkeldeur staan paaltjes op de stoep.
Het gevolg is dat bij drukte alles vastloopt. De oorzaak
lijkt dat mensen zich niet gedragen zoals de ontwerpers kennelijk dachten:
auto’s zijn niet even lang, fietsen passen niet altijd in een rek.
Winkelwagentjes, kinderbuggy’s en volgehangen fietsen zijn lastig te besturen
in een krappe ruimte. Ook is er extra ruimte nodig om elkaar te passeren zonder
achterlichtjes of bumpers te beschadigen, of zonder dat je blijft hangen in een
fietsstuur of kinderwagenframe.
Het ontwerp van een omgeving heeft dus invloed
op het gedrag van de gebruiker en kan hinder of gemak met zich meebrengen. Het
is daarom van belang om bij een goed ontwerp de behoeften en gedrag van de mens
als uitgangspunt te nemen en goed in kaart te brengen. Vanuit de behoefte van
de mens kan vervolgens een goed (systeem) ontwerp tot stand komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten